Marketing automation dla twórców – 5 polecanych narzędzi

Spis Treści

Marketing automation dla twórców – 5 polecanych narzędzi

Co to jest marketing automation?

Jeśli pierwszy raz spotykasz się z pojęciem automatyzacja marketingu, to pewnie zastanawiasz, o co tak dokładnie chodzi. Tak naprawdę nie ma uniwersalnej definicji, która trafnie opisze marketing automation. Jak więc zdefiniować to narzędzie?

  •  Jest to proces automatyzacji niektórych działań przy pomocy narzędzi do marketing automation.
  • Pozwala na zastąpienie działań, które w tradycyjnej firmie wykonuje dział marketingu, sprzedaży lub obsługi klienta.
  • Jest to działanie przy pomocy narzędzi automatyzujących, które wspierają kampanie marketingowe.
  • Przy pomocy marketing automation możemy docierać do właściwych grup odbiorców, przy pomocy dopasowanej treści.
  • System marketing automation pozwala na tworzenie treści, które będą dopasowane do charakterystyki klienta.

W skrócie używanie narzędzi marketing automation umożliwia zautomatyzować działania marketingowe i sprzedaż, ponieważ zastępują one fizycznych pracowników, którzy mogą skupić się na ważniejszych aspektach pracy. Istotny jest dla marketerów, którzy pracują w dynamicznie rozwijających się firmach.

W jaki sposób działa marketing automation?

Tak jak już wspomniałem, każdy proces odbywa się na zasadzie automatyzacji. Jak wygląda to w praktyce? W systemie projektujesz określoną ścieżkę klienta. Wówczas, gdy użytkownik wykona określoną czynność, pojawi się tzw. wyzwalacz, który wywoła zaplanowane działanie. Najlepiej podać prosty przykład. Klient wchodzi na stronę główną twojego sklepu e-commerce i wyświetla mu się formularz z możliwością zapisu na newsletter (wyzwalacz) i podania adresu e-mail. W odpowiedzi wysyłamy mu podziękowanie za pomocą pozyskanego e-maila (działanie).

Nieważne czy ścieżka będzie prosta lub bardziej skomplikowana. Marketing automation umożliwia zaplanowanie ścieżek na każdym poziomie złożoności. Może ona dotyczyć wszystkich użytkowników lub wyłącznie danego segmentu. Wówczas mowa o procesie segmentacji.

Marketing automation umożliwia:

  • pozyskiwanie danych o użytkownikach wchodzących na twoją stronę internetową, a w tym dane osobowe,
  • segmentację, czyli podział klientów w oparciu zebranych danych, w tym zainteresowań, płci itp.
  • tworzenie spersonalizowanych wiadomości mailingowych,
  • dopasowywanie treści w oparciu zachowania użytkowników.

Największym plusem nowoczesnych systemów marketing automation jest to, że wszystkie akcje wyzwalane i podejmowane są automatycznie. Wszystko zadziała w odpowiednim momencie i bez zaangażowania ze strony pracowników. W teorii można te czynności wykonywać ręcznie, ale przy dużej i rosnącej liczbie klientów jest to zbyt pracochłonne.

Systemy marketing automation to także bardziej zaawansowane procesy. Dzięki dostępnym narzędziom możesz na przykład automatycznie dostosowywać grafiki czy tekst wyświetlający się na reklamie. Wszystko to odbywa się na podstawie zapisanych plików cookies.

Ponadto systemy marketing automation są pomocne w e-mail marketingu. W jaki sposób? Dzięki nim możesz przygotować i wysyłać newslettery, tworzyć bazę danych, monitorować wiadomości (współczynnik otwarć).

Podstawowe narzędzia Marketing Automation

  1. Zarządzanie bazą kontaktów i gromadzenie danych na ich temat.
  2. Obsługa spersonalizowanych kampanii – wysyłanie spersonalizowanych wiadomości e-mail, przy pomocy poznanych informacjach.
  3. Monitorowanie kontaktów.
  4. Testy A/B – testowanie różnych wariantów komunikacji i wybór tej najskuteczniejszej.
  5. Formularze na stronie www – okienka pop-up do pobierania danych o leadach i budowanie bazy kontaktów, ankiety itd.
  6. Komunikacja WhatsApp – skonfigurowanie komunikacji przy pomocy innych kanałów, np. WhatsApp.
  7. Wiadomości SMS – możesz stworzyć komunikację opartą na wiadomościach tekstowych.
  8. Segmentacja – tworzenie grup kontaktów z wieloma parametrami.
  9. Scenariusze  – projektowanie (w formie wizualnej) wielowątkowych, wielokanałowych scenariuszy komunikacji.

branża e-commerce, marketing automation, automatyzacja marketingu

Dlaczego warto korzystać z automatyzacji marketingu?

Jeżeli posiadasz sklep internetowy, najprawdopodobniej inwestujesz w jego działania sprzedażowe. Narzędzia automatyzacji marketingu zwiększą prawdopodobieństwo, że uzyskasz zwrot z inwestycji. Marketing automation działa w ułamku sekundy. Wystarczy, że klient wchodzi na stronę i od razu dochodzi do analizy, a na jej postawie zostaje on zachęcony do zakupu odpowiednim komunikatem lub powiadomieniem.

Pamiętaj, że wszystko dzieje się automatycznie. Ty i pracownicy zaoszczędzacie na czasie, a konwersja i przychód rosną. Zmień swoich klientów w wiernych kupujących. Dodatkowe możesz w ten sposób rozwiązać problem porzuconych koszyków.

Bardziej zaawansowane użycie wspiera pozyskiwanie nowych klientów poprzez integrację z systemami reklamowymi, co przekłada się na lepsze wyniki marketingu i sprzedaży.

Dlaczego potrzebujesz marketing automation i co ci on da?

  • większa baza subskrybentów newslettera,
  • spersonalizowane komunikaty kierowane do klientów = wzrost satysfakcji i większa lojalność,
  • odciążenie pracowników,
  • zwiększony wskaźnik konwersji,
  • wzrost wskaźników utrzymania klienta = ratowanie porzuconych koszyków zakupowych.

Automatyzacja marketingu pozwala również na wdrażanie skutecznych, a przy tym mniej czasochłonnych kampanii lead nurturing. Ich celem jest pozyskiwanie wartościowych leadów sprzedażowych.

Systemy marketing automation a CRM – różnice

Automatyzacja marketingu pozwala śledzić aktywność użytkownika, który odwiedza twoją platformę sprzedaży. Przechowywane są przede wszystkim: standardowe dane, takie jak:

  • adres IP,
  • używana przeglądarka,
  • urządzenie do przeglądania,
  • lokalizacja.

Wsród możliwych do pozyskania danych są dane kontaktowe, szczegółowe informacje związane z działalnością firmy. Ponad to, kiedy i jaką czynność wykonał użytkownik. Może zamówił newsletter, pobrał e-booka, zapisał się na webinar. Opcji jest mnóstwo, a system automatycznie będzie je dla ciebie zbierał, dlatego jest wart wdrożenia.

Mimo że automatyzacja marketingu opiera się na zbieraniu i przechowywaniu danych, to nie wszystkie takie systemy pełnią funkcję CRM (Customer Relationship Management). Dostępne jest jednak rozwiązanie łączące obie funkcjonalności, dzięki czemu automatyzacja i zarządzanie relacjami możesz prowadzić za pomocą jednego narzędzia. Istnieje także integracja pomiędzy systemem CRM a oprogramowaniem marketing automation.

Narzędzia i systemy marketing automation

HubSpot

HubSpot to wielofunkcyjna platforma do inbound marketingu. Jest jednym z powszechniej znanych rozwiązań dla marketing automation. HubSpot oferuje przede wszystkim darmowy system CRM, system CMS (zarządzanie treścią). Dodatkowym atutem są narzędzia do realizacji e-mail marketingu, rozmowy za pośrednictwem live chatów, monitoring mediów społecznościowych oraz wsparcie działań SEO. Warto więc sprawdzić platformę HubSpot na własnej skórze.

Salesmanago

Jest to najpopularniejsze rozwiązanie stosowane w Polsce. SALESmanago to system, który daje użytkownikom szereg funkcji. Pozwala przede wszystkim na identyfikowanie osób, które wchodzą na stronę oraz monitorowanie ich zachowań. Dzięki temu będziesz wstanie stworzyć kompletną bazę klientów wraz z ich profilami behawioralnymi.  Oprogramowanie umożliwia także realizację procesów marketingowych. Od wdrożenia przez spersonalizowane reklamy po treści na stronach internetowych.

Marketo

Marketo to system, który pozwala na automatyzację czynności względem obecnych i potencjalnych klientów. Dzięki Marketo stworzysz spersonalizowaną kampanię, zajmiesz się sprawniej e-mail marketingiem oraz będziesz mógł analizować i optymalizować wyszukiwania. Wszystko to za pomocą integracji z CRM i innymi aplikacjami. Marketo to oprogramowanie, które używają zarówno małe, jak i duże firmy.

Synerise

Rodzynek w naszej liście narzędzi. Wynika to z tego, że jest przeznaczony głównie dla większych przedsiębiorstw i sieci handlowy. Tak jak wyżej wymienione systemy umożliwia tworzenie i prowadzenie kampanii (e-mail, SMS, web push, RTB czy landing page). Oprogramowanie pozwala również na wykonanie badania ROI (return on investment). Synrise może być też zintegrowane z call center oraz innymi systemami.

iPresso

iPresso to zintegrowany system, który pozwala na automatyzację działań marketingowych. Co istotne, jest dopasowany do specyfiki danej branży. Dzięki iPresso możesz prowadził nie tylko działania marketingowe, ale również e-mail marketing czy PR. Oprogramowanie umożliwia zbieranie i gromadzenie informacji o klientach. iPresso nie wymaga dużych nakładów finansowych, dlatego będzie odpowiednim rozwiązaniem również dla mniejszych firm, które nie dysponują dużym budżetem.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Wyślij zapytanie

Więcej interesujących wpisów

3 Responses

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *