Skuteczny COLD MAILING krok po kroku

Zastanawiasz się, jak przełamać lody z potencjalnym klientem, który jeszcze nawet nie zna Twojej firmy?

Sprawdź, jak przygotować wysyłkę skutecznego cold mail w prostych krokach – i zamień zimne kontakty w gorące leady.

Czym jest cold mailing?

cold mailing gjasionowicz gjasionowicz.pl
Skuteczny COLD MAILING krok po kroku 3

Cold mailing to strategia marketingowa, polegająca na wysyłaniu wiadomości e-mail do osób, które nie wyraziły wcześniej zainteresowania daną firmą czy produktem. To próba nawiązania kontaktu z potencjalnym klientem, który może być zainteresowany ofertą. 

Cold email jest wykorzystywany najczęściej w marketingu B2B (klient biznesowy).

Taktyka ta ma na celu „zarzucenie sieci” na stosunkowo dużą grupę potencjalnych klientów (wpisującą się w grupę docelową oferty), aby pozyskać wartościowe leady (z których stworzyć można listę „warm” – ciepłą, a więc wstępnie zainteresowaną).

Czy mailing jest legalny?

Wiele osób zadaje to pytanie, obawiając się naruszenia przepisów o ochronie prywatności. Jednak cold mailing może być przeprowadzony w sposób legalny, o ile jest opracowany zgodnie z obowiązującymi regulacjami, takimi jak RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych). 

Żeby upewnić się, że zaplanowany przez Ciebie mailing jest zgodny z obowiązującymi przepisami, zapoznaj się ze szczegółowymi opiniami prawników lub skonsultuj się ze specjalistą w tym zakresie. Ciekawy artykuł na temat Cold Mailingu w kontekście RODO możesz przeczytać na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (kliknij).

Czy warto stosować cold mailing? Skuteczność w pozyskaniu leadów

Cold mailing, mimo że może budzić kontrowersje, okazuje się skuteczną strategią pozyskiwania leadów. Oczywiście skuteczność danej kampanii cold mailingowej będzie wynikać z kilku czynników, o których możesz dowiedzieć się więcej w dalszej części tego artykułu.

W zależności od branży i taktyk użytych w mailingu, firmy zgłaszają skuteczność cold mailingu (mierzoną za pomocą stosunku liczby odpowiedzi) na poziomie od kilku do kilkunastu procent

Zasady „zimnych maili” – skuteczny cold mailing

cold mailing gjasionowicz gjasionowicz.pl
Skuteczny COLD MAILING krok po kroku 4

Cold mailing może być złotym Graalem pozyskiwania leadów, ale może być również wyrzuceniem czasu i pieniędzy w błoto… jeżeli nie zostanie pieczołowicie przygotowany.

Podobnie jak w przypadku innych narzędzi marketingowych efektywność wykorzystania zależy przede wszystkim od tego, jak przyłożymy się do swojej pracy.

Propozycja nie do odrzucenia 

Kluczowym elementem cold mailingu jest atrakcyjne przekazanie tego, co masz klientowi do zaproponowania. Pamiętaj, że odbiorca cold e-mail nie ma jeszcze zbudowanej z Tobą relacji, nie jest na przykład dobrowolnym subskrybentem newslettera, a więc co do zasady trudniej jest zdobyć jego uwagę i zainteresowanie.

Klienci muszą odczuć, że to, co proponujesz, jest dla nich unikalne i wartościowe. Klient nie poświęci czasu na odpowiedź i nie zainteresuje się Twoją ofertą, jeżeli Twój e-mail i jego główny komunikat nie będzie przedstawiał żadnej wartości ponad to, co klient może z łatwością znaleźć sam.

Szczególnie pierwszy mail w kampanii powinien być zoptymalizowany od tematu wiadomości po podpis na końcu, ponieważ to właśnie on decyduje o tym, czy potencjalny klient przekieruje nasz kontakt do skrzynki SPAMu, czy otworzy się na zbudowanie relacji biznesowej.

Personalizowana treść

Jednym z najważniejszych aspektów wiadomości cold mail jest personalizacja treści.

Treści „uniwersalne” – generyczne, pisane masowo i zazwyczaj bez konkretów to zwykły SPAM, a na niego wszyscy mamy alergię. 

Przykucie uwagi i zdobycie zainteresowania wymaga takiego przygotowania treści cold maila, aby odbiorca czuł się, jakby komunikat był napisany indywidualnie dla niego.

Im bardziej mail jest dopasowany do indywidualnych potrzeb odbiorcy, tym większa szansa na zainteresowanie. Jak spersonalizować wiadomość? Dane demograficzne, preferencje czy nawet wspomnienie o wcześniejszych interakcjach z firmą – to wszystko może przyczynić się do skuteczności cold e-maila, pokazując, że wykonałeś odpowiedni research.

Call to action

Bez klarownego wezwania do działania, nawet najbardziej przemyślany cold mail może nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Warto skoncentrować się na jednoznacznym CTA, który będzie jasno sugerować, co klienci powinni zrobić po przeczytaniu wiadomości.

Skuteczny cold e-maill sprzedażowy – najważniejsze rady

Warto pamiętać o kilku podstawowych, ale kluczowych zasadach pisania cold maila sprzedażowego: 

  • treść powinna być krótka, zwięzła i łatwa do zrozumienia,
  • mail powinien wzbudzać zaufanie – nie zapomnij o podaniu imienia i nazwiska nadawcy, nazwy firmy i innych niezbędnych informacji,
  • e-mail powinien dać możliwość szybkiego zweryfikowania Twojej firmy i zapoznania się z jej charakterem – w tym pomóc może podanie adresu WWW, czy klikalnego odnośnika do profilu na LinkedIn,
  • należy unikać języka zbyt agresywnego, skupiając się raczej na korzyściach dla klienta,
  • język powinien być naturalny – pisany przez człowieka do człowieka, aby uniknąć SPAMerskiego wizerunku,
  • skuteczność kampanii zimnych maili można podnieść także dzięki automatyzacji – przygotowanie sekwencji wcześniej zaoszczędzi czas konieczny do ręcznego wysłania maili,
  • pamiętaj, że taktyka zimnego mailingu idealnie nadaje się do wykorzystania potencjału AI – generowanie pomysłów, skutecznych tytułów wiadomości, optymalizacja treści wiadomości, czy przygotowywanie sekwencji, to idealne zadania do „skonsultowania” na przykład z Chatem GPT,
  • warto również testować różne wersje maili, monitorując skuteczność kampanii.

Cold mailing | Podsumowanie

Cold mailing to skuteczne narzędzie marketingowe, jednak aby odnieść sukces, należy przestrzegać pewnych zasad. Personalizacja, klarowny CTA oraz atrakcyjne przedstawienie wartości to kluczowe elementy, które decydują o skuteczności kampanii. Warto również pamiętać o zgodności z przepisami prawnymi, aby uniknąć problemów związanych z ochroną danych osobowych.

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Wyślij zapytanie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *