Sztuczna inteligencja (AI) staje się nieodłącznym elementem współczesnego marketingu cyfrowego. Firmy, które zdecydują się wykorzystać narzędzia oparte na tej technologii, mogą zdobyć przewagę konkurencyjną i osiągnąć większą efektywność w swoich działaniach. Marketer, który nie podejmie wysiłku poznania nowych możliwości, może zostać daleko w tyle.
Poniżej proponuję przegląd ośmiu kluczowych narzędzi AI, które mogą znacząco wspomóc w różnych obszarach marketingu.
Narzędzia AI wspierające twórczość i komunikację
Czasy, w których każdy tekst musiał być pieczołowicie przygotowywany przez copywriterów minął. Co prawda czynnik ludzki dalej jest ważny i wartościowy – na przykład w optymalizacji tekstów wygenerowanych przez AI lub w planowaniu strategii treści – ale dużą porcję dotychczasowej ludzkiej pracy może przejąć odpowiednie narzędzie oparte na sztucznej inteligencji. W ten sposób można także zwiększyć siły przerobowe (przy oszczędności czasu i zasobów) i tym samym dostarczać odbiorcom więcej wartościowych treści.
Szczególną wartość tych narzędzi odnajdziesz w content marketingu i tworzeniu tekstów reklamowych, chociaż sprytnie przygotowane prompty pomogą Ci także m.in. w analizie konkurencji, tworzeniu biznesowych wiadomości e-mail, analizowaniu danych pod SEO, czy planowaniu całych kampanii reklamowych.
ChatGPT – generator języka naturalnego
ChatGPT to potężne narzędzie do generowania tekstu i zarazem jedno z najpowszechniej używanych obecnie narzędzi AI. Może być wykorzystywany do automatycznego tworzenia treści, odpowiadania na pytania klientów na stronie internetowej lub obsługi komunikacji z klientem poprzez różne kanały. ChatGPT jest dostępny za darmo, a więcej pomysłów wraz z na jego wykorzystanie w marketingu (wraz z przykładowymi promptami) możesz odnaleźć w tym artykule. W tym artykule natomiast znajdziesz przewodnik wykorzystania Chatu GPT w SEO.
You.com – personalizacja na wyciągnięcie ręki

Platforma you.com oferuje zaawansowane rozwiązania w obszarze personalizacji treści. Sztuczna inteligencja imituje naturalne relacje – uczy się tego, co do niej mówisz i dzięki nabytemu kontekstowi dostarcza jeszcze lepiej dopasowane odpowiedzi.
Samo you.com poleca się jako alternatywę dla wyszukiwarki internetowej – zamiast przeszukiwać internet „ręcznie” algorytm AI podsumuje wyniki z sieci i w ten sposób wyeliminuje konieczności otwierania wielu kart i znacznie oszczędzi czas.
Poza samym chatem/wyszukiwarką platforma you.pl rozwija też inne funkcjonalności, w tym:
- YouWrite: asystent pisania, który może pomóc Ci w generowaniu gotowych tekstów, na przykład na potrzeby marketingowe,
- YouImagine i YouEnhance: kreator obrazków na podstawie Twojego opisu oraz narzędzie do poprawiania jakości istniejących obrazków (np. zdjęć w słabej rozdzielczości),
- YouAgent: wspierający logiczne wnioskowanie, który bardziej wiarygodnie odpowiada na pytania matematyczne i naukowe.
Jasper AI – wirtualny asystent
Jasper AI to inteligentny wirtualny asystent, który umożliwia firmom automatyzację procesów komunikacyjnych. Zaprojektowany, aby działać jak skuteczny interfejs pomiędzy firmą a jej klientami, oferuje szeroki zakres funkcji, które obejmują m.in. odpowiadanie na pytania, dostarczanie informacji o produktach i usługach, a także prowadzenie interakcji z potencjalnymi klientami.
Jasper opiera się na uczeniu maszynowym – narzędzie to przyswaja informacje na temat Twojej marki, dzięki czemu generowane przez niego teksty (w tym odpowiedzi na zapytania klientów) są spersonalizowane pod Twoje potrzeby. To niewątpliwa zaleta i alternatywa wobec generycznych tekstów bez charakteru.
Jasper AI potrafi uczyć się na bieżąco z każdej interakcji, co pozwala mu dostosowywać się do zmieniających się potrzeb klientów oraz stale podnosić jakość obsługi. Funkcje takie jak rozpoznawanie mowy, przetwarzanie tekstu, czy analiza danych pomagają mu szybko i efektywnie reagować na różnorodne sytuacje.
Jasper AI jest narzędziem płatnym, ale można przetestować je w darmowym okresie próbnym.
Quillbot Paraphaser – optymalizacja tekstu i parafraza na życzenie
Quillbot Paraphaser to narzędzie stworzone z myślą o szerokim spektrum użytkowników, od profesjonalnych redaktorów po osoby odpowiedzialne za tworzenie treści marketingowych. Jego głównym zadaniem jest generowanie alternatywnych wersji istniejących tekstów, zachowując jednak sens oryginału. Narzędzie to stosuje techniki przetwarzania języka naturalnego, dzięki którym potrafi reorganizować zdania, zamieniać słowa na ich adekwatne synonimy i dostosowywać strukturę tekstu, tworząc coś nowego i oryginalnego na bazie istniejącej treści.
Poza samą parafrazą, skorzystać możemy też z innych funkcji obróbki tekstu, w tym:
- sprawdzić językową poprawność tekstu,
- przeprowadzić test na plagiat,
- zaangażować Quillbota do współtworzenia unikalnego tekstu,
- podsumować długi tekst,
- stworzyć cytowania (odpowiadające standardom naukowym),
- tłumaczyć teksty między językami.
Narzędzie Quillbot obsługuje także teksty w języku polskim!
Narzędzia AI wspierające produkcję audio i wideo
Multimedia odgrywają kluczową rolę w marketingu, zastosowanie AI w tym celu staje się nieocenionym wsparciem dla profesjonalistów zajmujących się produkcją audio i wideo. Skutecznie wykorzystać AI w tym celu mogą także osoby, które na montażu wideo się nie znają, a poszukują alternatywy wobec drogich (i często niedostępnych) usług freelancerskich.
Synthesys – generuj mowę
Synthesys to narzędzie przede wszystkim do generowania mowy. Może być wykorzystywane w szerokiej gamie rozwiązań – na przykład do reklam, czy materiałów e-learningowych, a nawet podcastów. Do wyboru mamy ponad 300 głosów podzielonych między ponad 140 języków – do wyboru jest oczywiście także język polski.
Synthesys umożliwia także tworzenie wideo z wygenerowanym przez algorytm „aktorem”, który mówić będzie wybranym przez nas głosem, co pozwala tworzyć materiał promocyjny bez zatrudniania prawdziwych aktorów – zarówno „występ” przed kamerą, jak i sam głos zostanie dostarczony przez sztuczną inteligencję.
Opus Clip – platforma AI do recyklingu contentu

Na Opus Clip możesz dokonać tzw. recyklingu contentu. Po załadowaniu w panelu standardowego wideo (np. nagrania reklamowego, odcinka edukacyjnego przeznaczonego na kurs e-learningowy lub platformę YouTube) Opus Clip dokonuje inteligentnej analizy. Jego algorytm określa „AI Virality Score”, czyli punktową ocenę tego, jak duża szansa jest na to, że wycinki naszego oryginalnego audio staną się viralem w formie krótkich wideo (np. Shorts na YouTube, wideo na Tik Toku, czy rolki na Facebooku i Instagramie). W ten sposób Opus Clip tworzy rekomendacje najlepszych momentów długiego wideo do wykorzystania w formie short.
Opus Clip pomoże Ci też wybrać i zmontować krótkie wideo z oryginalnego długiego wideo – dzięki takim funkcjonalnościom jak detekcja twarzy czy przetwarzanie mowy, a także narzędzia do automatycznego montażu, możesz zaoszczędzić czas i budżet do tej pory przeznaczany na przygotowywanie tej formy materiałów marketingowych.
Midjourney – tłumaczy wyobraźnię na obrazy
Midjourney to niezwykle popularne w ostatnim czasie narzędzie do generowania obrazów na podstawie promptów, czyli zadań tekstowych. Z pomocą Midjourney możesz stworzyć zarówno fotorealistyczne obrazy (niektóre z nich naprawdę trudno odróżnić od prawdziwych zdjęć!), jak i obrazy stylizowane, wyglądające np. na namalowane w wybranej technice.
Do niedawna z Midjourney można było korzystać za darmo – na moment pisania tego artykułu korzystanie z niego jest płatne.
castmagic.io – automatyzacja w montażu
Castmagic obiecuje nam możliwość zautomatyzowania dużej części tworzenia contentu dzięki AI. Jak to działa?
Najpierw należy dostarczyć platformie jakieś dane wejściowe – czyli pliki multimedialne, na przykład w postaci plików wideo, czy linków do wideo zamieszczonych w sieci. Następnie wybieramy interesujący nas efekt końcowy (a naprawdę jest z czego wybierać). Możesz wygenerować m.in. notatki, podsumowania, artykuły blogowe, szkice maili, czy posty na media społecznościowe.
Castmagic może pomóc Ci wykorzystać maksymalnie stworzoną treść, konwertując ją na inne typy contentu. Język polski także jest wspierany.
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu? | E-book

Aby uzyskać jeszcze głębsze zrozumienie, jak skutecznie i w sposób etyczny wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu, warto sięgnąć po mój najświeższy e-book poświęcony tej tematyce.
W e-booku „Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w marketingu” znajdziesz opis aż 18 narzędzi opartych na AI i, przede wszystkim, szczegółowe wskazówki do ich optymalnego wykorzystania w zakresie wspierania marketingu.
Więcej o e-booku możesz dowiedzieć się pod tym linkiem.
Sztuczna inteligencja i marketing | Podsumowanie
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w marketingu staje się nie tylko trendem, ale koniecznością dla firm, które chcą osiągnąć wyższą efektywność, lepiej dostosować się do potrzeb swoich klientów i nie zostać w tyle za konkurencją. Dzięki narzędziom opartym na AI, można usprawnić procesy twórcze, komunikację z klientem, a także podnieść jakość i atrakcyjność treści audio i wideo. Inwestycja w te nowoczesne rozwiązania może przynieść zauważalne korzyści i pozwolić firmom kroczyć naprzód w świecie marketingu cyfrowego.